Dnia 3 grudnia o godz. 19, w Kościele Opatrzności Bożej w Wesołej, odbył się dwuczęściowy koncert ,,Światło i cień” poświęcony pamięci Profesora Jerzego Nowosielskiego. Celem koncertu było zapoznanie odbiorców sztuki z twórczością znakomitego malarza w związku z 100. rocznicą Jego urodzin przypadającą na rok 2023.

Język twórczości Nowosielskiego z jednej strony ma charakter dawnej bizantyńskiej i prawosławnej sztuki, którą zaczerpnął z ikon, ale jednocześnie jest to sztuka nad wyraz nowoczesna czerpiąca z XX-wiecznych odkryć i technik poprzedników polskiego twórcy. Sztuka ta trafia do każdego człowieka, język jej jest niezwykle spójny, łączy w sobie elementy sacrum i profanum, ,,granica między tym co świeckie i duchowe zostaje zniesiona”. (Cyt. za biskupem Michałem Janochą).

Dlatego też w programie koncertu znalazły się kompozycje zarówno dawne, czerpiące z tradycji jak i kompozycja współczesna. 

W pierwszej części koncertu usłyszeliśmy muzykę dawnych Kresów, kompozycje Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego wykonane będą przez zespół instrumentów historycznych ,,Loquela sonorum” pod kierownictwem Beaty Kozyry-Paulskiej wraz z solistką Dagmarą Barną. Druga część koncertu odbyła się w Kaplicy, usłyszeliśmy współczesną kompozycję Jakuba Paulskiego, która czerpie ze stylu minimal music oraz jazzu. Zespół instrumentów dawnych i dwa instrumenty solowe: gitara elektroakustyczna i teorba wykonają muzykę, która stała się komentarzem do twórczości Jerzego Nowosielskiego. Ponadto na potrzeby tego wydarzenia została stworzona instalacja świetlna. Sztuka dźwięku i obrazu połączy kilka elementów: dawne i współczesne, światło i cień, muzykę i obraz. Sztuka odbierana przez wszystkie zmysły, pobudzona przez naszą wyobraźnię, sprawiła, że zrozumienie geniuszu wielkiego polskiego artysty było dla wszystkich nie tylko odkryciem, ale i pasjonującą przygodą. 

Informacje o koncercie

3.12.2023 – Światło i Cień – 3.12.2023 – Parafia Opatrzności Bożej w Warszawie Wesołej, ul. Piotra Skargi 2, 05-075 Warszawa-Wesoła

Harmonogram:

16:30 – prelekcja Vitalija Michalczuka. Prezentacja twórczości Jerzego Nowosielskiego

19:15 – Koncert muzyki dawnej. (Kościół)


Zespół Loquela Sonorum pod kierownictwem Beaty Kozyry-Paulskiej
Kompozycje Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego
Wykonawcy:
Dagmara Barna – sopran
Adam Jastrzębski – klawesyn
Beata Kozyra-Paulska – skrzypce
Judyta Tupczyńska – skrzypce
Anna Stankiewicz – altówka
Karolina Szewczykowska – wiolonczela/viola da gamba
Witold Wilgos – teorba

20:00 – Światło i Cień – premiera kompozycji Jakuba Paulskiego, (kaplica)
Wykonawcy:
Jakub Paulski – gitara
Witold Wilgos – teorba/gitara
Piotr Bednarczyk – elektronika
Beata Kozyra-Paulska – skrzypce
Judyta Tupczyńska – skrzypce
Anna Stankiewicz – altówka
Karolina Szewczykowska – wiolonczela

Ewa Jaźwińska – projekt grafiki, koncepcja scenografii.

Wojciech Piotrowski – animacja

Organizatorzy:

Fundacja Razem Dla Sztuki, Ośrodek Kultury Dzielnicy Wesoła m.st. Warszawy, Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Wesoła.

Wydarzenie wsparte przez Urząd Marszałka Mazowieckiego.

Biogramy wybranych artystów:

Beata Kozyra-Paulska – dyrygentka, skrzypaczka, koordynatorka projektu, koncertmistrz, członkini zarządu Fundacji Razem Dla Sztuki. Dyrygentka i skrzypaczka specjalizująca się w wykonawstwie historycznym. Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie dyrygentury chóralnej prof. Ewy Marchwickiej oraz Akademię Muzyczną w Bydgoszczy, w klasie skrzypiec barokowych prof. Daniela Deutera. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach w Polsce i za granicą pod okiem takich mistrzów jak: Imgard Shaller, Agata Sapiecha, Simon Standage, Sirkka-Liisa Kaakinen, Martyna Pastuszka. Współpracowała z różnymi zespołami muzyki dawnej w Polsce i za granicą, między innymi z orkiestrą: ,,La Tempesta”, ,,Il Tempo”, ,,Capella cracoviensis”, ,,Arte dei suanatori”, ,,Opera kameralna”, ,,Musarion”, ,,,Royal baroque orchestra”, ,Akademia Montis regalis, ,,European union baroque orchestra”. W czerwcu 2023 obroniła doktorat na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.

Jakub Paulski – gitarzysta, kompozytor. Założyciel i lider zespołów takich jak: Jakub Paulski Trio, JP collective, Space Welders. Współtworzy zespół Paulski/Białowolski Quartet, z którym wydał płytę „Pick Yourself Up” w roku 2019. Na początku października 2020, artysta wydał płytę „Preludium” z zespołem Jakub Paulski Trio. Gitarzysta jest laureatem licznych międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów, między innymi Grand Prix Jazz Juniors 2019 z zespołem Jakub Paulski Trio. Artysta jest pomysłodawcą oraz organizatorem Wesoła Jazz Festiwal (4 edycje) oraz „Opowieści Improwizowane” – cykl 8 koncertów.  Od 2018 roku pracuje jako nauczyciel akademicki w Uniwersytecie Warmińsko Mazurskim w Olsztynie. Jakub Paulski skomponował: cykl kompozycji na trio jazzowe – gitarę, kontrabas oraz perkusję, które zostały wydane na płycie „Preludium”; Cykl kompozycji na sekstet: trąbka, dwa saksofony, trąbkę, gitarę, kontrabas i perkusję (na zespół JP Collective), których prawykonanie odbyło się podczas koncertu w prestiżowym cyklu Jazz.pl Drugiego Programu Polskiego Radia; suitę „Solaris”- utwór z pogranicza muzyki freejazzowej na 11 osobowy skład instrumentalny Space Welders – premiera odbyła się w roku 2021 w Sali Widowiskowej im. W. Krukowskiego CSW w Warszawie 

Judyta Tupczyńska – skrzypaczka. Urodziła się w Częstochowie, gdzie ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne w klasie skrzypiec. Jest absolwentką warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina na której zdobyła dyplom z wyróżnieniem na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Równocześnie uczyła się gry na skrzypcach barokowych u Agaty Sapiechy w prowadzonym przez nią Międzywydziałowym Studium Muzyki Dawnej. Ukończyła także podyplomowe studia w Scholi Cantorum Basiliensis w Bazylei (Szwajcaria) w klasie skrzypiec barokowych Chiary Banchini. Doskonaliła swoje umiejętności interpretacji muzyki średniowiecza, renesansu i baroku na licznych międzynarodowych kursach mistrzowskich. Wykonuje muzykę dawną na historycznych instrumentach smyczkowych koncertując w Polsce i zagranicą jako solistka, kameralistka, koncertmistrz i muzyk orkiestrowy. Jako solistka ma w swoim repertuarze utwory od XIII do XVIII wieku, również Sonaty i Partity na skrzypce solo J. S. Bacha czy Cztery pory roku A. Vivaldiego. ). Swoją interpretację muzyczną zawsze opiera na gruntownej wiedzy odnośnie historycznych praktyk wykonawczych oraz w szerokim kontekście historycznym. Współpracuje z wieloma renomowanymi zespołami, m. in. Concerto Polacco, Arte dei Suonatori, Il Tempo, Capella Cracoviensis, La Tempesta, Ensemble Barocum, Academia Montis Regalis, Il Complesso Barocco, l’Orchestra Barocca della Mitteleuropea (Włochy), Haydn Sinfonietta Wien (Austria), Les Ambassadeurs (Francja), Brevis Consort (Litwa), Weser Rennaisance Bremen (Niemcy). Jest współzałożycielem zespołu Filatura di Musica oraz założycielem i kierownikiem artystycznym zespołu Musarion. Ma na swoim koncie liczne nagrania radiowe i fonograficzne, m.in. Lekcje Starego Przymierza (Brossard, de la Guerre, Mondonville) z Ensemble Barocum czy Canzony znane i nieznane (Jarzębski, Tabulatura pelplińska) z zespołem Filatura di Musica (płyta nominowana do nagrody Fryderyk). Pracuje również jako pedagog, prowadząc kursy interpretacji muzyki dawnej, m.in. w ramach Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej. Od 2011 prowadzi klasę skrzypiec barokowych i altówki barokowej na Akademii Muzycznej w Łodzi, obecnie na stanowisku adiunkta.

Anna Stankiewicz – skrzypaczka i altowiolistka. Studiowała w bydgoskiej Akademii Muzycznej im. F.Nowowiejskiego a także w Royal Welsh College of Music and Drama w Walii. Brała udział w licznych projektach dla młodych muzyków wykonujących muzykę dawną. Była uczestniczką tournée European Union Baroque Orchestra, grała dwukrotnie w projekcie Accademia Montis Regalis, a także gościnnie jako członek zespołu Montis Regalis. W 2020 roku uczestniczy w projekcie Collegium Vocale Gent- Accademia. Była członkiem bydgoskiego zespołu Intemperata z którym grała dwukrotnie na Dolnośląskim Festiwalu Muzycznym. Brała udział także w festiwalu Przedsionek Raju w 2017 roku. Obok wykonawstwa historycznego, Anna gra muzykę tradycyjną i opartą na motywach etnicznych. Współpracuje z zespołami muzyki tradycyjnej m.in. z Kapelą Niwińskich czy z grupą Kapela Karuzela. Interesuje się improwizacją, od wielu lat prowadzi warsztaty z improwizacji muzycznej na festiwalu SLOT Art Festival. Zajmuje się również uczeniem muzyki najmłodszych, sama też dla nich komponuje. W latach 2015-2020 współtworzyła Zespół Muzyki Dawnej przy Filharmonii Lubelskiej. Na stałe pracuje jako etatowa altowiolistka w Warszawskiej Operze Kameralnej.

Karolina Szewczykowska – wiolonczelistka i gambistka. Prowadzi ożywioną działalność koncertową skupiając swą aktywność na współpracy z zespołami i orkiestrami wykonującymi muzykę dawną na instrumentach historycznych. Na co dzień pracuje w Zespole Instrumentów Dawnych, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense Warszawskiej Opery Kameralnej. Od 2013 roku jest członkinią zespołu muzyki dawnej ALTA Kapela Zamkowa. Współpracuje również gościnnie z wieloma uznanymi zespołami wykonującymi muzykę dawną, takimi jak: Wrocławska Orkiestra Barokowa, Orkiestra Fundacji Akademia Muzyki Dawnej Famd.pl, Consortium Sedinum, Altberg Ensemble, Royal Baroque Ensemble, Il Tempo oraz Talenti Vulcanici della Pietà de’ Turchini w Neapolu. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie wiolonczeli prof. Tomasza Strahla, prof. Andrzeja Wróbla, dr Rafała Kwiatkowskiego, Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie wiolonczeli barokowej dra Jarosława Thiela oraz Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie violi da gamba dr Justyny Młynarcz.

Witold Wilgos – jest gitarzystą i lutnistą specjalizującym się w wykonawstwie muzyki dawnej na instrumentach szarpanych. Swoją edukację muzyczną rozpoczął w PSM I st. w Grodzisku Mazowieckim. Następnie, po ukończeniu liceum muzycznego w Warszawie, studiował gitarę w AM w Gdańsku pod kierunkiem prof. Jana Paterka. Ukierunkowany wcześniejszymi doświadczeniami w zakresie wykonywania muzyki renesansu i baroku, podjął naukę w klasie Anny Kowalskiej i Antona Biruli w AM w Bydgoszczy, gdzie doskonalił umiejętności gry na instrumentach historycznych z rodziny lutni i gitary. Jego działalność artystyczna jest związana z udziałem w licznych koncertach i festiwalach muzyki dawnej, m. in.: Barok w Radości, Julliet EM Festival, Kolory Polski, Festiwal Muzyki Barokowej na Zamku Królewskim, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Wasilkowie. W ramach różnych wydarzeń miał okazję współpracować z takimi artystami jak: Jakub Burzyński, Lilianna Stawarz, Martyna Pastuszka, Jakub Kościukiewicz, Tomasz Ślusarczyk, Ewa Mrowca, Krzysztof Garstka, Anna Urszula Kucharska czy Marcin Tarnawski. W swojej pracy nastawiony jest przede wszystkim na grę zespołową w ramach takich formacji jak: Alta Early Music Ensemble, La Tempesta, Altberg Ensemble, Royal Baroque Ensemble, Capella Regna Polona, Charbel Music Ensemble, Ensemble Inegalité, wykonując muzykę instrumentalną i wokalno-instrumentalną. Witold Wilgos brał udział w licznych nagraniach solowych i kameralnych. Jest autorem transkrypcji i opracowań przeznaczonych na gitarę, lutnię oraz na zespoły instrumentów szarpanych. W swoim dorobku ma ponadto kilka kompozycji na zespoły gitarowe oraz muzykę teatralną. Oprócz ciągłego rozwoju w dziedzinie instrumentalistyki chętnie dzieli się swoją pasją z uczniami PSM I st. nr 1 im. O.Kolberga w Warszawie.